9 September 2008

The Code

الموضوع بدأ من ساعة ماكنت فى منطقة التجنيد بالزقازيق وفى راجل رتبة بس معرفش ايه بيكلمنا عن شوية اجراءات وبتاع وبيحذر من ان لما عسكري يجى مثلا يقولنا وسعو مش المفروض نعمل كان العسكرى عنده جرب عشان -اقتبس- :"دى البدلة دى ((شرف))" عايز اقولكو انا معرفش عن اللى حواليا بس انا ارتجفت لما قال كده، الراجل قالها بثقة لامتناهية.. ومن ساعتها ركزت اوى فى الكود المكتوب فى كل حتة هناك (الواجب-الشرف-الأمانة)فعلا لقيت انهم اختارو 3 قيم ممكن فعلا الواحد يمحور حياته حواليهم بصراحه انا لحد دلوقتى مفكرتش غير فى القيم دى كقيم عند اتخاذ القرارات المناسبة للافعال المناسبة.....
لقيت ان مثلا الواجب ده بنشوف بيه اللى -المفروض او لازم- يتعمل ودى شوية فيها كفاءة مش فاعلية بس عادي
الشرف فيه الفخر والثقة وحب اللى احنا بنعمله بعد ماتاكدنا انه اكتر شئ صحيح وواجب عمله دلوقتى
الأمانه بالنسبة لى هى الاتقان هى مراقبة الله فى العمل هى عدم التهاون والحرص ان العمل يتم بأحسن صورة ممكنة
وانا الحمد لله بقى فاتنى شرف الانضمام للقوات المصرية المسلحة وفاتنى الاستمتاع بالتطبيق العملي للقيم والمبادئ دى بس ان شاء الله احاول امشي بيها فى الحياة العملية بالاختيار مش بالغصب......
شكرا لكل اللى دعولى واتمنو لى الخير وبرضه للى معملش كده...
جزاكم الله خيرا وبحبكم فى الله

3 comments:

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الف الف مبروك يا طارق على تخلصك من الهم الثقيل اللي اسمه الجيش وان شاء الله ربنا يوفقك وتقدر تطبق القيم اللي انا متاكده انك ما كنتش هتقدر تطبقها في الجيش
الحمد لله وربنا يعينك
الف مبروك مرة تانية
سلمى عبد العزيز

Anonymous said...

مبروك. كفارة يا ريس

ويخسارة الواحد كان نفسه يشوفك وانت بتقدم الخدمة الوطنية . خدمة بلدك مصر اللى هى كل حاجة


سيبك سيبك انا بهزر طبعا


مبروك وان شاء الله زى مقالت سلمى تقدم الشرف والأمانة والأخلاق فى حتة تانية غير الجيش



محمد كش ملك

Unknown said...

انا عاوز اقولك يا طارق انا قريت لحد النص مافهمتش اي حاجة من اللى انت كاتبه و حسيت انها تخاريف صيام و رمضان كريم